Studium Pedagogiczne

Informacje dla osób zainteresowanych pedagogizacją:

Studium pegagogiczne realizowane na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej w ramach studiów na kierunku ochrona środowiska jest bezpłatne.
Pedagogizacja jest dodatkową propozycją dla studentów w celu uzyskania uprawnień do pracy w szkole.
Nie jest to ta sama jednostka organizacyjna co Międzywydziałowe Studium Pedagogizacji!
Nie wchodzi bezpośrednio do programu kierunku studiów.
W USOSie została stworzona grupa przedmiotów, która nazywa się "Pedagogizacja" (WF-PED) i przedmioty te mogą Państwo wybierać (np. przedmiot "Dydaktyka ogólna").
 
Każdy student, który chce otrzymać zaświadczenie o uprawnieniach nauczycielskich, powinien:
1. Zaliczyć wszystkie wymagane przedmioty pedagogizacje
2. Odbyć praktyki wymagane w ramach kursu pedagogizacyjnego
3. Wyrazić chęć otrzymania zaświadczenia i podać dane do zaświadczenia u dr Sabiny Zalewskiej (s.zalewska@uksw.edu.pl).

Należy to zrobić nie później niż 3 miesiące po obronie pracy licencjackiej czy magisterskiej.
Studenci, którzy są naszymi absolwentami, a nie dotrzymali tego terminu, nie mogą otrzymać zaświadczenia o ukończeniu kursu.

Studenci Instytutu Ekologii i Bioetyki otrzymują uprawnienia do nauczania na poziomie szkoły podstawowej.
Pedagogizację muszą zrealizować do końca studiów I stopnia.

Przedmioty, które studenci powinni zrealizować w ramach pedagogizacji:

  • Pedagogika, 1 i 2 semestr.
  • Psychologia, 1 i 2 semestr.
  • Dydaktyka ogólna: szkoła podstawowa, 1 semestr.
  • Podstawy nauczania przyrody i edukacji ekologicznej, 2 semestr; Metodyka nauczania przyrody i edukacji ekologicznej, 2 semestr.
  • Konwersatorium pedagogiczne (do wyboru), 2 semestr.
  • Emisja głosu, 2 semestr.
  • Prawo pracy oraz Bezpieczeństwo i Higiena Pracy nauczyciela, 2 semestr.

Ponadto, w roku akademickim 2016/17 proponowane są następujące zajęcia uzupełniające pedagogikę:

  • Konwersatorium "Pedagogika twórczości", 2 semestr (dr S. Zalewska).
  • Konwersatorium "Pedagogika zabawy", 2 semestr (dr S. Zalewska).

Praktyki (150 godzin):

  • 120 godz. na poziomie szkoły podstawowej.
  • 30 godz. wychowawczych w placówkach lub fundacjach oświatowych.

Od października, studenci, którzy zaliczyli dydaktykę ogólną, mogą rozpocząć praktyki zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami.
Dokumentacja do praktyk będzie wydawana przez Biuro Karier.

Organizacja praktyki pedagogicznej-nauczycielskiej:

Praktyczne przygotowanie studentów do zawodu nauczyciela na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej realizowane jest w ramach praktyk indywidualnych powiązanych z dydaktyką ogólną  i metodyką nauczania przedmiotowego (dydaktyką szczegółową).

Przedmiot praktyk:

  • zapoznanie się studentów ze strukturami organizacyjnymi i metodami realizacji nauczania w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, na tle innych przedmiotów; w zależności od otrzymywanych uprawnień;
  • zdobycie i pogłębienie bezpośredniego doświadczenia dydaktycznego poprzez hospitacje lekcji na różnych poziomach nauczania (w różnych klasach) w zależności od otrzymywanych uprawnień;
  • kształtowanie własnych umiejętności dydaktycznych poprzez przygotowanie i prowadzenie lekcji zgodnie z założeniami programowymi nauczania zgodnego z kierunkiem studiów, w ramach ćwiczeń praktycznych na uczelni i w szkołach oraz indywidualnej praktyki nauczycielskiej.

Miejsce odbywania praktyk:

  • szkoła podstawowa, gimnazjum lub liceum; w zależności od otrzymywanych uprawnień;
  • placówka oświatowo-wychowawcza, w której odbywają się zajęcia z zakresu odpowiadającego programowi nauczania zgodnego z kierunkiem studiów.

Charakter i wymiar czasu praktyki obowiązkowej:

  • praktyki indywidualne w wybranych szkołach - w wymiarze 120 godzin, w tym 90 godzin prowadzenia zajęć przez studenta; z zajęć prowadzonych minimalnie 20 godzin z zakresu własnego przedmiotu kierunkowego;
  • 30 godzin w placówkach oświatowych, pozaszkolnych, mających zajęcia dydaktyczne; w tym kolonie, świetlice środowiskowe, fundacje wspomagające rozwój dziecka, programy autorskie realizowane poza szkołą;
  • maksymalnie 10 godzin w przedszkolu w ramach zorganizowanych zajęć dydaktycznych (można lecz student nie musi realizować zajęć na tym poziomie).

Skierowanie:

  • uczelnia obligatoryjnie wydaje studentowi pisemne skierowanie z prośbą o umożliwienie odbycia indywidualnych praktyk nauczycielskich. Skierowanie wydaje Biuro Karier;
  • wydziałowy koordynator praktyk - osoba wyznaczona przez władze Wydziału - obecnie dr Sabina Zalewska (s.zalewska@uksw.edu.pl)

Warunki praktyki indywidualnej:

  • pełny wymiar czasowy (do 150 godzin) trwania praktyk;
  • godziny udokumentowane w dzienniku praktyk (hospitacje i prowadzone zajęcia) określa szczegółowy program praktyk tak, aby odpowiadał on szerszemu widzeniu i pełno wymiarowemu obciążeniu studenta działaniami obowiązkowymi w pracy nauczyciela etatowego;
  • udokumentowanie w karcie praktyk, obowiązującej na całym Uniwersytecie.

Uwagi dodatkowe:

  • Obowiązuje indywidualny czas realizacji praktyki dla każdego studenta podczas trwania kursu, w systemie przerywanym tak, aby odbywanie praktyk nie kolidowało z innymi zajęciami na uczelni. Dotyczy to zarówno godzin dydaktycznych, jak i poza dydaktycznych. Student może podjąć praktyki jedynie, gdy zaliczy zajęcia z dydaktyki ogólnej i uczestniczy w zajęciach z metodyki szczegółowej.
  • Student może sam dokonać wyboru konkretnej szkoły lub placówki. Wybór warunkowany jest zgodą dyrekcji na przyjęcie praktykanta. Student może odbywać praktykę w kilku miejscach. Ze względu na specyfikę nauczania etyki, filozofii, psychologii, ekologii w szkołach (nieliczne placówki, niepełny wymiar pensum nawet dla jednego nauczyciela), studenci mają prawo zaliczać praktyki również na lekcjach wychowawczych, lekcjach religii i w ramach zajęć uzupełniających bądź fakultatywnych.
  • Kontakt uczelni z placówkami, w których studenci odbywają każdy z rodzajów praktyki przebiega za pośrednictwem studentów i Biura Karier.

Sposób zaliczania:

  • Zaliczenie wykładów z dydaktyki ogólnej i zdanie egzaminu z tego przedmiotu oraz rozpoczęcie z metodyki przedmiotowej (dydaktyki szczegółowej) stanowi podstawę i warunek dopuszczenia do dydaktycznej praktyki nauczycielskiej - indywidualnej.
  • Praktyka dydaktyczna nauczycielska (150 godzin) stanowi część procesu dydaktyczno-wychowawczego i podlega obowiązkowemu zaliczeniu, stanowiąc jedną z podstaw do zaliczenia kursu nauczycielskiego.
  • Zaliczenie praktyki odbywa się na podstawie poświadczenia przez szkołę (placówkę) odbycia przez studenta praktyki (dzienniczek praktyk i karta praktyk), oraz przedstawienia w Biurze Karier sprawozdania z zadań wynikających ze szczegółowego programu praktyk.
  • Praktyka zostaje zaliczona, jeśli jest poświadczona w Biurze Karier i wpisem do indeksu przez koordynatora praktyk z ramienia WFCh oraz na karcie praktyki, która zostaje w dokumentacji indywidualnej studenta na uczelni.

Do obowiązków studenta należy pełna realizacja programu praktyki, a w szczególności:

  • zapoznanie się ze szczegółowym programem praktyk;
  • zapoznanie się z organizacją oraz regulaminem pracy placówki, w której odbywana jest praktyka;
  • wykonywanie zadań wynikających z programu praktyki;
  • przestrzeganie dyscypliny i warunków pracy, obowiązujących w placówce oraz wyznaczonych w ramach odbywania praktyki przez władze placówki;
  • złożenie pełnej dokumentacji w terminie i zakresie określonym w programie praktyk i przez koordynatora praktyk z ramienia WFCh.


Program indywidualnej praktyki nauczycielskiej dla studentów Wydziału Filozofii Chrześcijańskiej:

Celem praktyki jest:

  • poznanie organizacji i uczestnictwo w funkcjonowaniu szkoły jako swoistego systemu dydaktyczno-wychowawczego;
  • praktyczne wykorzystanie i zastosowanie poznanej wiedzy dydaktycznej i metodycznej;
  • doskonalenie umiejętności dydaktyczno-wychowawczych przez zdobycie doświadczenia praktycznego w przygotowaniu i prowadzeniu lekcji.

Zadaniem studenta jest:

  • zapoznanie się z podstawową dokumentacją szkolną ucznia i nauczyciela (dzienniki, arkusze ocen, teczki szkolne);
  • zapoznanie się ze szkolnymi programami nauczania: programem i rozkładem materiału przedmiotów - przyroda, ścieżka edukacyjna ekologii, godzina wychowawcza; programem wychowawczym szkoły i wybranej klasy, ze szczególnym akcentem na wychowanie moralne i kształtowanie postaw etycznych; szkolnym systemem oceniania, ze szczególnym uwzględnieniem oceniania na lekcjach oraz oceniania zachowania;
  • przeprowadzenie hospitacji lekcji - na różnych poziomach, w różnych klasach, z różnych przedmiotów, ale z nastawieniem i preferowaniem lekcji z przedmiotów kierunkowych;
  • przeprowadzenie samodzielnie zajęć o tematyce z przedmiotów kierunkowych - do każdej wymagane jest przygotowanie konspektu oraz omówienie lekcji przed i po przeprowadzeniu, z nadzorującym nauczycielem-opiekunem;
  • przeprowadzenie indywidualnego studium przypadku wybranego ucznia lub przeprowadzenie cyklu indywidualnych zajęć z wybranym uczniem wymagającym szczególnej opieki dydaktyczno-wychowawczej.

Realizacja celów i zadań sprawdzana jest przez Biuro Karier na podstawie:

  • dziennika praktyk, gdzie student powinien zapisywać krótkie sprawozdania z hospitacji i prowadzonych lekcji, potwierdzone podpisem nauczyciela-opiekuna i pieczęcią szkoły oraz podać zwięzłą relację z zapoznania się z programami szkoły;
  • opinii (oceny opisowej), co najmniej jednego szkolnego opiekuna praktyk, potwierdzonej pieczęcią szkoły w dzienniku praktyk;
  • karty praktyki, zawierającej potwierdzenie terminu i miejsca odbycia praktyk pieczęcią szkoły i podpisami nauczyciela-opiekuna lub dyrektora oraz opiekuna praktyk z ramienia uczelni;
  • pisemnych pełnych konspektów z 2 prowadzonych lekcji;
  • pisemnych pełnych konspektów z 2 hospitowanych lekcji;
  • pisemnego krótkiego sprawozdania ze studium przypadku lub wywiad z uczniem;
  • pisemnej ewaluacji swoich zajęć.

Zaliczenie praktyk następuje nie później niż zakończenie studiów. Karta praktyk powinna być złożona w dziekanacie i załączona do dokumentacji indywidualnej studenta. Dziennik praktyk po sprawdzeniu wraca do studenta - stanowi uzupełniający indeks dokument o kwalifikacjach pedagogicznych.

Zasady realizacji:

  • student otrzymuje skierowanie na odbycie praktyki z Biura Karier, po wcześniejszym uzgodnieniu z dyrektorem placówki terminu i zasad odbywania praktyki;
  • student odbywa praktykę pod opieką nauczyciela wyznaczonego przez dyrektora szkoły (nauczyciel może otrzymać gratyfikację za opiekę nad studentem w wysokości i na zasadach ustalonych w danym roku kalendarzowym przez MENiS oraz inne organa administracyjne);
  • terminarz praktyki ustalany jest indywidualnie w czasie trwania kursu nauczycielskiego tak, aby odbywanie praktyk nie kolidowało z zajęciami obowiązkowymi;
  • wymiar godzinowy praktyk powinien odpowiadać 105 godzinom lekcyjnym;
  • podczas pobytu w szkole student powinien podporządkować się wszelkim zasadom i regulaminom szkolnym, ale jednocześnie próbować zaznaczyć swoją obecność zaangażowaniem, wiedzą i umiejętnościami;
  • student powinien zapewnić sobie obowiązkowe ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków na czas trwania praktyki, może również ubezpieczyć się od odpowiedzialności cywilnej.

KARTA PRAKTYK - do pobrania

W szczegółowych sprawach związanych z pedagogizacją należy kontaktować się z koordynatorem pedagogizacji WFCh dr Sabiną Zalewską (s.zalewska@uksw.edu.pl)

Polski

Instytut